Training in luistergesprekken

Luistergoud biedt professionele trainingen in luistergesprekken. Deelnemers worden door onze 'tien gouden bouwstenen' betere luisteraars, dat is wat wij durven garanderen met 60 jaar luister- én trainingservaring. 

Gesprekken waarin écht geluisterd wordt, zijn goud waard. Na het volgen van een training uit 'De tien gouden bouwstenen' zijn de deelnemers in staat om zinvolle, ondersteunende gesprekken te voeren met de ander én beter naar zichzelf te luisteren. De trainingen bestaan uit ervaringsleren met een klein beetje theorie en veel praktische handvatten. Ze worden gegeven door één van onze ervaren trainers

De tien gouden bouwstenen:

Luisteren naar jezelf: wat leidt jou af van een goed gesprek?

Tijdens een gesprek, wanneer je luistert, komen er gedachten op die afleiden. Hoe zorg je dat je er echt kunt zijn in een gesprek?

Van koud naar warm luisteren: hoe ontstaat er echt contact?

Koud luisteren betekent dat je vooral met je eigen situatie bezig bent. Bij warm luisteren, verplaatst je jezelf écht in de ander. Hoe zorg je dat dit echte contact kan ontstaan?

Een persoonsgericht gesprek: luister je naar de persoon of naar het probleem?

Hoe kun je een betekenisvol gesprek voeren zonder direct een advies te (willen) geven? Wanneer iemand om hulp vraagt, wil je het liefst het probleem voor de ander oplossen. Maar help je de ander daar echt mee?

Je inleven in de ander: hoe ga je om met gevoelens van onmacht?

Hoe kun je een ander echt tot steun zijn, ook in verdrietige of moeilijke situaties? Iemand is somber en vertelt er helemaal doorheen te zitten. Je vindt het lastig om op een helpende manier te reageren omdat je de onmacht voelt. Hoe kun je helpend luisteren in situaties die je niet kunt veranderen?

Een waardenvol gesprek: wat te doen bij botsende waarden?

Hoe blijft je verbindend in gesprek, ook als waarden botsen? Soms merk je tijdens een gesprek dat de waarden van jou en je gesprekspartner verschillen. Dat kan ongemakkelijk voelen. Er kan een conflict ontstaan, met jezelf en met de ander.

Houd de regie in een gesprek: hoe zorgt u voor structuur in een gesprek?

Wanneer je de regie in een gesprek houdt, geeft dit jou en je gesprekspartner rust en duidelijkheid. Hoe voorkom je dat een gesprek alle kanten opvliegt en je er geen touw meer aan vast kunt knopen?

Stel je grenzen: hoe bescherm je jezelf en houd je plezier in het luisteren?

Je hebt gesprekken die veel energie kosten, soms voel je jezelf leeggezogen. Hoe ga je er mee om wanneer je jezelf gekwetst voelt of geschokt bent door wat er is gezegd? Hoe kun je jezelf beter beschermen zodat je plezier blijft houden in het luisteren?

Aandachtig luisteren: Hoe brengt u een gesprek naar een diepere laag?

Hoe kom je tot de kern van wat de ander ten diepste beweegt? Je hebt een prima contact met een bezoeker, cliënt of maatje maar het blijft aan de oppervlakte. Er speelt iets dat onbesproken blijft. Hoe stel je de juiste vragen?

De filosofie van luisteren: wat is luisteren nu echt?

Deze training is in ontwikkeling en in het najaar van 2020 beschikbaar.

Verbindend luisteren: hoe kun je geweldloos communiceren naar een nieuw perspectief?

Deze training is in ontwikkeling en in het voorjaar van 2020 beschikbaar.

Aan de trainingen zijn geen kosten verbonden, mits je organisatie of initiatief geen winstoogmerk heeft. Wel dien je zelf voor trainingsruimte en catering te zorgen. Lees hier waarom de trainingen kosteloos zijn.

Kun je niet goed kiezen? Wij adviseren graag welke training het beste bij de situatie of organisatie past. Ook geven we trainingen op maat, gericht op een specifieke doelgroep op vraag! Neem contact op.